Het leven buiten de comfortzone
Opporren en Mens door mens trekken samen op in een project
voor de Herstelacademie.
Binnen de Herstelacademie van Mens door Mens zijn verrassend gewone -en dus bijzondere mensen- vol toewijding aan het werk om hun eigen leven weer op orde
te brengen.
‘Gewoon’ heeft ook betrekking op de problematiek: bijvoorbeeld een alleenstaand ouder met drie puberkinderen, een IT-specialist die onverwacht in-de-grote-boze-wereld-buiten-het-beeldscherm verzeild raakt, of de man die na een psychose zijn baan, gezin en huis kwijt is.
Mensen op hun kwetsbaarst dus. Mensen die ongewild ver buiten hun comfortzone leven. Je kunt het maar zo zelf zijn.
De Comfortzone
De comfortzone is een soort beschermingsmechanisme:
dingen die je doet binnen de comfortzone zijn veilig, want dat zijn de dingen die je al
kent en kunt. En soms wil je er niet buiten komen omdat je er op een of andere
manier tegenop ziet.
Buiten de comfortzone zijn er die twee andere zones: de leerzone
en de paniekzone.
In onderstaande schematische voorstelling zie je hoe dat er uit ziet wat het kan brengen.
Zoals iedere 2e dinsdag van de maand gaan de trainers van Opporren met de deelnemers van de Herstelacademie naar het park voor de deur.
Daar verkennen we gezamenlijk ieders comfortzone, bewegend in de symbolisch
neergelegde cirkels van touw op het grasveld.
De deelnemers vertellen daarbij over voorvallen uit hun dagelijks leven en stappen
tijdens het vertellen letterlijk van de ene zone over in de andere, die bij de ervaring
past.
En dan staan we even stil bij wat er binnen in je lijf gebeurt: hoe voelt comfort? Hoe voelt de veilige spanning van de leerzone en wat voel je
in je lijf in de paniekzone?
Dit is het proces van herkennen, erkennen en tenslotte verkennen.
En de ervaring is: in de leerzone boek je vooruitgang. Vermijd de paniekzone.
Het kan zomaar zijn dat een paar eenvoudige touwen op een grasveld de
helpende metafoor zijn bij ingrijpende gebeurtenissen in iemands leven.
Zodra alle deelnemers de grenzen van hun respectieve zones verkend hebben,
gaan we over naar…
De Ladder
‘De Ladder’ is een van de methodes die Opporren inzet te leerzone te verkennen en
op te rekken,of juist duidelijk aan te geven wat je niet wilt.
Marguerita durft te zwaaien vanaf ‘de Ladder’.Haar ‘peers’ houden met touwen de ladder stabiel.
Hoewel dit proces gaat over de comfortzone, passeerden ook zaken als ‘eigen grenzen verkennen, grenzen aangeven, toewijding, vertrouwen,
de verbinding naar het dagelijks leven, onderlinge afstemming,openheid’.
Methodisch ervarend leren is verbazend veelzijdig.